Filmjölksbröd

Har just rört ihop mitt goda filmjölksbröd, det står i ugnen nu. Det är jätteenkelt att göra!

Du behöver en ganska stor bunke där du rör ihop 1 liter filmjölk med 1-2 dl mörk sirap (beroende på hur mycket sötma man vill ha). I en annan bunke rör du ihop de torra ingredienserna: ca. 12 dl mjöl, vilken sort spelar ingen roll, jag brukar ta det jag har hemma helt enkelt; idag blev det 3 dl vetemjöl, 4 dl grahamsmjöl, 2 dl havregryn och 3 dl vetekli. Ha även i 1 dl krossat linfrö och 2-4 dl av annat du gillar; nötter, torkad frukt, frön av olika slag. Ha även i 1,5 msk bikarbonat och ca 1 tsk salt och se till att allt blandas ordentligt. Häll sedan ner de torra ingredisnerna i filmjölksbunken och rör ihop till en halvtjock smet, som du sedan fördelar i 2 st 1,5-litersformar. Grädda i 175 grader varm ugn i ca 1 timme.

Det här brödet håller sig jättelänge, se bara till att det inte ligger för varmt (för i somras möglade det hela tiden jättefort).

Nu ska jag dricka te och plugga latin.

Kram!


Kommentarer
Postat av: Bella

haha bra att jag inte är ensam med ätandet ;) kanske blir så efter julen =) Oh det där brödet låter gott men man ska ju kunna baka då också =)

2008-01-05 @ 15:45:23
URL: http://bellitabonite.webblogg.se
Postat av: Bella

oj tackar haha man är lite vimsig ibland när man ska skriva de där länkarna men nu har jag ändrat =)
Jo man kanske skulle våga sig på och prova det där brödet någon gång då

2008-01-05 @ 16:20:43
URL: http://bellitabonita.webblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0