Surdegsbröd med valnötter

Fick en förfrågan på receptet på det surdegsbröd jag bakade förra veckan. Här kommer det:

Surdeg:
1 dl krossat vete (jag använde rågkross)
2 dl grovt rågmjöl
3 dl vatten
½ paket jäst (25 g)

Efter 1 dag:
3 dl vatten
2 msk rapsolja
2 tsk salt (ta gärna lite mer om ni vill)
10-11 dl fullkornsvetemjöl (bered dig på att mer mjöl kommer behövas, degen blir lätt för kladdig annars)
2 dl grovhackade valnötter
2 dl grovhackade torkade fikon (jag uteslöt fikonen när jag bakade)

Gör så här:
1.
Lägg vetekross och rågmjöl i en bunke. Koka upp vattnet, häll det över och rör om. Låt det svalna till 37 grader. Smula i jästen och rör så att den löser sig. Låt stå övertäckt i rumsvärme ca ett dygn.
2. Dag 2 rör du i ljummet vatten (37 grader), olja, salt och mjölet blandat med nötter och fikon i den förberedda degen.
3. Arbeta degen smidig. Låt jäsa övertäckt 1 timme. Dela degen i två delar och forma dem till längder. Vira ihop dem till en lång längd.
4. Lägg längden på bakplåtspapper på en plåt. Låt jäsa ca 30 min. Sätt ugnen på 250 grader.
5. Sätt in plåten i mitten av ugnen och sänk värmen till 200 grader. Grädda 35-40 min. Låt brödet svalna på galler.


Kommentarer
Postat av: Tu Madre

Haha, tack. Ärligt talat så var jag också skraj för förlossningen. Lite grann båda gångerna, men det är naturligt. Man vet ju aldrig vad som väntar - varje förslossning är unik och visst har man hört skrckhistorier ibland, men bara man lyssnaar på barnmorskan så går det fint! :) de är erfarna och brukar göra ett jättebra jobb!

2008-01-30 @ 10:31:26
URL: http://www.tumadre.blogg.se
Postat av: Tu Madre

Precis det brödet är det...! :) Det är så gott!

2008-01-30 @ 10:33:11
URL: http://www.tumadre.blogg.se
Postat av: Olessia

uh nice

2008-01-30 @ 10:56:56
URL: http://www.unikaolessia.blogg.se
Postat av: Amanda

Åh, va gott det låter!
Kramar :)

2008-01-30 @ 17:10:43
URL: http://Http://Gribbe.blogg.se
Postat av: Ninja Kjell

Surdegspulver finns på välsorterade hälsokostaffärersamt fast surdegspulvret innehåll som jag använder är gjort på vete majsmjöl ärtmjöl samt blomhonung jag har köpt den på Folkungagatan 68 i Stockholmen Affären heter Gryningen och har hemsida Jag läser en hel del på nätet som gäller mat och bak.

2008-05-27 @ 08:09:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0