Om frukost

Ni äter väl frukost? Jag älskar att äta frukost. Tanken på att få mat är det enda som får upp mig ur sängen på morgnarna. Och lite kämpigt är det ju, eftersom jag stiger upp säkert en timme tidigare än nödvändigt för att kunna laga och äta frukost i lugn och ro, långsamt sippa på en balja kokhett te och gärna hinna med en kanna kaffe efteråt.
En fluga inom bloggvärlden är ju att blogga om sina frukostar. Det här är en bedårande söt frukostblogg som jag tittar in hos ibland. Även här kan man få inspiration.
Min strävan är givetvis att kunna inspirera precis lika mycket men här har vi problemed med bilder igen. Nu är det inte längre kameran som är problemet, utan mitt sätt att äta frukost. Även om jag lägger ner en timme på att äta frukost så är effektivitet fortfarande mitt ledord på morgnarna. Jag börjar med att göra i ordning en kopp te, kokar ett ägg medan jag äter gröt/yoghurt/fil, äter ägget, gör en macka, dricker teet som precis hunnit få dricktemperatur. Det ska ju till en himla massa tankeverksamhet på fastande mage ifall man väntar på att allt ska bli klart, skalar ägget och tar en tugga av det för att få med den snygga, givetvis perfekt skryt-krämiga gulan på bild.
Har inte riktigt den rutinen. Jag tror mig ha idéer om att gröten/yoghurten/smörgåsen/ägget inte smakar lika bra ifall det inte är precis nygjort. Är dessutom inte uppväxt med frukostar uppdukade på köksbordet utan har haft som rutin att plocka fram det jag vill ha ur kylskåpet, göra i ordning allt på köksbänken och sedan sätta mig till bords. Oftast ensam dessutom (inte för att det gör någonting, morgontidningen och radion är utmärkta frukostsällskap).
Men även frukost äter man med ögonen. Idag åt jag, ur en vacker vit temugg, yoghurt med hallon, tärnat äpple, hasselnötter och solrosfrön. En bit hällbröd (fantastiskt gott och vackert) med färskost och ärtskott, till sist det perfekt kokta ägget, en kopp te och nu en kanna kaffe. Men tänk om jag gjort allting klart samtidigt och fotograferat med ett av mina tjusiga underlägg som bakgrund? För att göra frukosten precis lika viktig som allting annat. Att sitta ner i lugn och ro, vilket jag i alla år inbillat mig att jag gör men nu blivit en sanning att ifrågasätta.
Projekt: frukostro (med snygga bilder på köpet).

Kommentarer
Postat av: Victoria

Frukost är GOTT! ;)

2011-03-23 @ 12:05:22
URL: http://frukostera.blogg.se/
Postat av: D

Yees, frukost! Ge mig frukost-inspiration! Bilder, bilder! ;)

2011-03-23 @ 22:18:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0