Middagstips!

Jag älskar plockmat och inspirerad av Jamie Oliver plockade jag ihop gårdagens middag. Det blev en vacker tallrik med rester från helgen tillsammans med skåpfynd i form av grönsaker i olika former med spännande smaksättningar.
.
Resterna bestod av en bolognese jag lagade i helgen, mest för att bli av med en halv flaska rödvin jag inte orkade dricka upp (mest för att det var lite för vattnigt att njuta av som vin, där ser man att det inte lönar sig att försöka lyxa till det med ett vin som inte står på "upp till 69 kr"-hyllan). Recept kommer nedan!
Under dagen hade jag kokat en stor kastrull gula ärter och dem blev det hummus av! Gula ärter rekommenderas starkt, de är dessutom betydligt billigare än kikärtor.
Jamie Oliver-inspirationen tog sig starkast uttryck i den fantastiska morotssalladen! Jag rev en morot och blandade med en bit fint hackad ingefära och dito röd chili. I med torkad koriander, pressad citron, flingsalt, rostade pumpakärnor, russin och en skvätt olivolja. Underbart smakade det.
Jag rörde ihop en vinägrett och lät en hackad tomat stå och gotta till sig i den. Jag la upp alltsammans på en tallrik tillsammans med lite färsk spenat, klippte över ärtskott, strödde över spiskummin och till sist lite olivolja. Som bestick använde jag mestadels en bit hällbröd, ett lite lagomt och väldigt gott alternativ när man vill ha en lyxigare kontrast mot det vanliga storpacket Wasaknäcke.
Så här gjorde jag min bolognese (ett ord jag använder enbart för att det låter tjusigare och lite mindre svennigt än 'köttfärssås', är medveten om att det här inte är en äkta bolognese (dock inte svenne-köttfärssås heller).
Ingredienser:
Torkad Karljohan-svamp
Gul lök
Vitlök
Morötter
Champinjoner
Olivolja
Smör
400 färs (den här gången från en KRAV-märkt ko men andra djur eller växter går lika bra)
Salt och svartpeppar
En burk körsbärstomater
En halv köttbuljongtärning
Rött vin
Oregano, basilika och timjan
Jag började med att lägga den torkade svampen i blöt. Sedan hackade jag grönsakerna i lagom stora bitar och fräste dem en stund i olivolja. Jag hällde upp dem i en skål, klickade i lite smör i pannan och fräste nötfärsen, saltade och pepprade. Därefter hade jag i de frästa grönsakerna igen, kramade ur den blötlagda svampen, hackade den och lade den i pannan. Hällde på min burk tomater, köttbuljongtärningen och en slev av det härliga blötläggningsvattnet från svampen. Lät det stå och puttra en stund. Kryddade med de torkade örterna och hällde på en ganska stor skvätt vin. Det fick stå och puttra en stund till och sedan var det klart, gott som tusan också.

Kommentarer
Postat av: Victoria

Åh, vad mumsigt! :D

2011-03-24 @ 21:56:04
URL: http://frukostera.blogg.se/
Postat av: Anechka

Jag älskar! Dags att laga! <3

2011-03-24 @ 23:53:16
URL: http://vagabonddiaries.blog.ru/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0