Berlin

Nu gick jag upp halv sju imorse för att tvätta håret, gick till skolan och hade franska där vi såg nån dum film för att sedan få reda på att jag slutat för dagen eftersom min psykologilärare tydligen är sjuk. Jaja. Nu tänkte jag iaf skriva om vad som hände i Berlin :)

Torsdag: Hugo, Robin, Anna, Disa, Fabienne och jag tog planet från Arlanda och landade på Tegel vid två-halv tre på eftermiddagen. Det rådde naturligtvis en viss förvirring om hur vi skulle ta oss till vandrarhemmet men till slut hittade vi en buss och plankade oss in till Alexanderplatz och tog därifrån tunnelbanan till närmaste station. Därifrån var det bara ett par minuters promenad till vårt älskade vandrarhem, Helter Skelter. Lägenheten var bättre än vi kunnat drömma om; två stora sovrum (med sängar som förde tankarna till ett rumänskt barnhem visserligen, men ändå), spis, kylskåp och diskho, diverse köksprylar, bord och stolar, soffa och fåtölj, en assnygg spiraltrappa (som iofs var igenmurad högst upp), en herrtoalett, en damtoalett och två duschkabinert som såg ut som rymdkapslar. Centralt låg det också. Yayy!

Efter ett tag blev alla vrålhungriga så vi gick ut och åt redan vid fem-halv sex. Vi hittade ett italienskt ställe där vi åt pasta och tiramisu och grejer. Efter middagen gick vi till näraste supermarkt och köpte på oss lite frukostmat, öl, skumpa, choklad och annat. Vid tio-tiden kom Andreas ner till Berlin och joinade oss. Kvällen spenderades på vandrarhemmet och vid tolvslaget skålade vi i champagne för Anna och Disa som fyllde 18!

Fredag: Vi började dagen med att vandra ner till Unter den Linden och gå och titta på Brandenburger Tor, den stora stadsporten. Mäkrigt. Sen vandrade vi åt andra hållet och gick på julmarknad och drack glüwein och kollade i en kyrka. Efter det nådde vi vårt egentliga mål, DDR-museet. Det var lagom litet och de hade gjort det roligt och intressant. När besöket var avklarat hade klockan hunnit bli tre och alla var trötta och hungriga så vi gick och åt kebab och sen promenerade vi tillbaka till vandrarhemmet. Där hängde vi ett tag, slappade och myste och drack te och sen gick vi ut och handlade lite förnödenheter. Typ vin och annat.
Efter att ha suttit i lägenheten ett tag och blandat lite drinkar och flummat runt var klockan ganska mycket och vi bestämde oss för att gå till ett ställe som heter White Trash, där de har kinamat. Vi kom iväg hemifrån vid nio-tiden och efter tunnelbanan var det jättelång väg att gå, så vi stannade på nåt annat asiatiskt ställe och åt. Efter det dorg vi inte till White Trash, utan till ett liveställe där ett danskt band spelade och Robin ville absolut se dem. Disa och Andreas åkte hem för att möta Fanny, Fanny, Kristin och Josefin som hade anlänt, men vi andra följde med Robin. Vi satt mest i en soffa och drack öl, men dte var trevligt. Efter det drog vi hem och hade det mysigt.

Lördag: Den här dagen var folk extremt sega på morgonen så istället för att äta frukost drog vi iväg till Kreutzberg för nån slags kombinerad frukost och lunch mitt på dagen. Där fanns ett café vi hade läst om som serverar frukost till fem på eftermiddagen och det var sååå värt det. Menyn var lång och allt verkade jättegott. De flesta av oss fastnade för den spanska frukostem som de kallade det. Pannkaksknyten fyllda med färsk frukt och till det nån slags tjock yoghurt med ringlad chokladsås och ännu mer färsk frukt och en liten skål med sirap... moahaha den godaste frukosten ever!

Mätta och glada promenerade vi till Judiska museet. Det tog längre tid än vi hade väntat oss, men vi hade kul på vägen iaf. Judiska museet var dock inte särskilt spännande. Hanukkahmarknaden var ganska ospännande och inte så tysk och svulstig som vi hade väntat oss, och inuti var museet lite så där svårförstått och snarare tillv'nt folk som var lite mer insatta, som hade nåt personligt skäl till att gå dit. Menmen, det var en fotoutställning som var lite intressant iaf.
Efter museet åkte vi direkt till Monsieur Vuong, en asiatisk restaurang som vi hade läst om. En jättefin restaurang, men jättebillig. Sånt gillar vi. Jag åt en jättegod varm glasnudelsallad med olika grönsaker, tofu, chili och koriander. Det var jättestarkt, men hur gott som helst. Gå dit om ni åker till Berlin, men ett tips: var där innan klockan sju, annars är chansen att få ett bord verkligen minimal och det går inte att boka.
När vi kom hem hängde vi med Fanny, Josefin och Kristin hemma i lägenheten. Blandade drinkar, fixade oss, hade allmänt kul. Vid elva-tiden drog vi i samlad trupp till KingKong, också det ett ställe jag rekommenderar. Bra musik, sköna soffor, lagom mycket folk och goda drinkar. Bra kväll!

Söndag: Härlig dag. Vi vaknade faktiskt hyfsat tidigt, men folk var ganska sega efter gårdagen haha... Vi åt vandrarhemmets frukostbuffé och sen gick Disa och Fabienne ut på loppis och en stund senare gick Anna, Robin och Fanny ut (Andreas åkte hem på lördagkvällen). Hugo mådde av förklarliga skäl inte så bra, så vi stannade hemma lite längre. Han sov och jag läste guidebok och sen fick jag i honom lite yoghurt och te och då mådde han bättre och vi halv tre kom vi ut.
Vi vandrade neråt unter den Linden och gick runt och tittade oss omkring och hade det allmänt mysigt. Vi gick över till Museum Insel (en ö med massa museum) och hittade ett stort och schtekigt konstmuseum som vi gick runt på. Jag har aldrig förstått mig på det där med konstmuseum men det är kul att gå med Hugo för han har alltid nåt kul att säga. På vägen tillbaka gick vi igenom några svulstiga tyska julmarknader, det var skoj :) Köpte bretzels och rostade kastanjer. Mysig dag <3.
På kvällen var Hugo och Ribin jäääätemanliga och gick och åt bratwurst och saurkraut medan vi tjejer gick och åt sushi, haha. Jag gillar ju inte det där med rå fisk men jag åt vegetarisk sushi med avocado istället och det var jättegott, prova det om du inte redan har gjort det!

Måndag: Även den här dagen började med att vi splittrades på morgonen. Disa och Fabienne var trötta på att vänta så när de hade städat och checkat ut och ätit frukost gick de iväg till East Side Gallery. Vi andra gick iväg en stund senare och även vi åkte till East Side Gallery för att titta på det som finns kv ar av muren. Det var häftigt att se faktiskt, och mycket intressant klotter. Vi stötte på Disa och Fabienne efter ett tag och åkte till dagens andra stora mål, nämligen Garage: Berlins största second hand-affär där man betalar 13,99 euro per kilo kläder man köper. Underbart eller vad? När vi kom dit visade det sig att inte riktigt hela affären var på kilopris, men största delen iaf. Jag köpte tre kjolar, tre tröjor, en skjorta och en sjal och betalade 200 spänn! Och då var sjalen inte ens på kilopris! Helt sjukt.

Efter några timmar där tyckte vi att det var dags för the last supper in Berlin. Vi åkte tillbaka till "vår" tunnelbanestation. Disa och Fabienne gick till nån irländsk pub och åt medan vi andra gick till ett kebabhak där man kunde sitta och äta i en lokal bredvid som såg ut som nån slags ateljé, skumt men ascoolt.

När vi hade ätit klart joinade vi Disa och Fabbi och tog en sista öl. Jag har typ börjat gilla öl, fett skumt. Aja, trevligt var det i alla fall och sen gick vi tillbaka till vandrarhemmet, hämtade våra väskor och begav oss till Schönefeld där planhet lyfte strax innan tio på kvällen. Resan avslutades med flygbuss från Skavsta och promenad från Cityterminalen hem i Stockholmsnatten.

Nu kommer nog Hugo snart. pusspuss.