Big girls

Tänkte skriva om en grej som jag tänker på ibland och nu på senare tid har det blivit allt oftare, särskilt när Mikas "Big girls" spelas på radio. Han sjunger "Big girls you are beautiful" och sen nånting om "curves in all the right places". Och det har man ju läst om hur många gånger som helst, saker i stil med att vi tjejer inte ska sträva efter att bli smala, utan att "plus size" är inne. Killar gillar kurviga tjejer! Och så visar de bilder på Catherine Zeta-Jones och andra brudar med breda höfter och stora, välformade rumpor. Och timglasmidja.
Mn vad händer med de plus size-tjejer som inte har "curves in all the right places" då? Jag kan närmast referera till mig själv här. Inte för att jag är särskilt plus size, men det fett jag har sitter koncentrerat kring magen. Mina kurvor är högst begränsade. Hade jag då varit mindre vaksam med vad jag stoppar i mig eller helt enkelt haft väldigt lätt för att gå upp i vikt, hade jag varit en big girl without curves in all the right places.
Det handlar inte om smalhets, alla kan bli smala. Det handlar om en viss kroppsform som många helt enkelt aldrig kommer få (typ jag). Men äppelformade tjejer får då aldrig nån cred. För det har väl aldrig varit nån hemlighet att killar gillar kurviga tjejer, dvs timglasformade tjejer. Jag tycker man ska sluta snacka om "plus size" när man syftar på den typen av kurviga tjejer, det är bara vilseledande.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0