Müsli

Hade en dröm inatt, minns inte så mycket av den mer än att Hugo var med i den och hans familj tror jag och vi gick på en strand och så var det nånting med tavlor. Tror jag fortsatte drömma efter att klockan hade ringt, faktiskt, men när hon var en kvart över åtta gick jag upp. Åt yoghurt med hemmagjord müsli och drack te och har läst en massa naturkunskap. Nu har jag ungefär en timme på mig att ägna mig åt research paper. Vad skulle jag göra utan mina sovmorgnar?

Eftersom jag inte pallar sätta igång med engelskan direkt kan jag ju lägga upp receptet på müslin jag gjorde igår :D Egenkomponerat recept med inspiration från recept jag läst tidigare.

Sätt ugnen på 175 grader. Blanda i en stor skål:

- 10-11 dl havregryn och grynblandning
- 1 dl pumpafrön
- 1 dl solrosfrön
- 1,5 dl krossade linfrön
- 1-2 dl grovhackade hasselnötter
- 0,5-1 dl sesamfrön

Tillsätt:

- 1-2 dl vatten
- 0,5 dl neutral olja
- 1 dl flytande honung

Blanda runt tills hela blandningen är fuktad. Häll upp på en bakplåtpappersklädd långpanna och rosta i ugnen ca 30 min. Rör om i müslin 2-3 ggr under tiden, så att allt blir jämnt rostat. Det som ligger ut mot kanterna blir lätt bränt!
Ta ut långpannan från ugnen, häll upp i en burk med tättslutande lock. Tillsätt gärna torkad frukt! Jag använde torkade blåbär och torkade aprikoser.

Kram!

Kommentarer
Postat av: dudie

FUCK TORKADE APRIKOSER! jag fick magknip i flera dagar! visserligen åt jag ett helt paket, MEN DE HAR INTE MED SAKEN ATT GÖRA!

2008-04-04 @ 13:53:08
URL: http://dudie.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0