Jordärtskockssoppa!

Hej på er. Idag lyxar jag till det med hemmalunch. Gårdagens soppa värmd på spisen istället för i en mikro i Engelska parken gör en enorm skillnad. Som pricken över i fick jag en perfekt mogen avokado till!
Den här soppan borde alla göra! Hemligheten ligger i smöret och i vinet. Ah, hemligheter!
Du behöver:

 

En gul lök
Jordärtskockor (jag använde en påse från I <3 eco)
En palsternacka
En halv zucchini
Smör (en större klick än du tror)
Vitt vin (några dl)
Grönsaksbuljong (efter önskad konsistens)
Grädde eller motsvarande (själv använde jag havregrädde)
Salt och peppar

 

Jag började med att hacka lök, skala jordärtskockor och palsternacka och skära dem och zucchinin i smala skivor. Jag fräste löken i smör en stund, hällde i grönsakerna och lät dem fräsa med en stund. Jag hällde på vinet och buljongen och lät det koka en stund. När allt var genommjukt mixade jag soppan nästan slät. Spädde med lite mer buljong, saltade och pepprade och hällde i lite havregrädde. Klart!

 

Jag åt soppan tillsammans med Barsjabrödet, om vilket det kommer ett inlägg senare. Brödet fick sällskap av en fransk bondost och själv fick jag sällskap av Sveriges mästerkock. Det programmet, alltså. Tänk så engagerad man kan bli. Det kommer ge mig bestående nervproblem.

 

Nu dricker jag kaffe ur en fin mugg. Ska snart ge mig iväg till biblioteket för att lämna tillbaka en vä-hä-ldigt försenad bok och låna Mästaren och Margarita. Sen till skolan för en föreläsning. Kram!

Kommentarer
Postat av: Victoria Eklund

Sv: ja det var riktigt gott! :)

kram

2011-04-07 @ 18:33:26
URL: http://victoriaeklund.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0