I ljuset

Jag har oftast bara en ledig dag i taget under sommaren. I helgen har jag två, lyx. Idag hade jag en. Jag var uppe tidigt, promenerade in till stan, hittade solbrillor för 30 spänn på H&M-rean. Gick ner till Nationalmuseum för att upptäcka att de inte skulle öppna förrän en kvart senare. Så jag joinade skaran av morgonpigga turister och satte mig och väntade, läste lite i en bok. Tillbringade några timmar på museet med en audioguide, det var roligt. Key of honour är grejen, då kan man lägga inträdesavgiften på en lunch i Atrium istället. Alltså, jag måste bara slå ett slag för smöret. Ingenting är så gott som riktigt smör.

Jag promenerade hem via Essencefabriken och handlade på prov lite nytt till sensommarens och höstens kakbak. Gick hem, har lagat fullkornsspaghetti med fänkål, tomat, tofu, vitlök, chili, vitt vin, persilja och dill, alltsammans överstrött med malda hasselnötter. Jag sitter och skriver i hörnrummet i min morfars stora lägenhet. Få saker är så vackra som kvällssolen på husfasaderna här utanför. Kanske för att det är min gamla kvällssol på min gamla fasad.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0